Intervju i Affärsresenären

Stolt presenterar vi här vårt deltagande som klockexpert och köprådgivare för tidskriften Affärsresenären. Affärsresenären kan bl.a. läsas på våra fyra största flygplatser och i SJ:s business class. Artikeln handlar om hur du väljer rätt klocka när du står inför ditt nästa klockköp. Vi guider läsaren i grundläggande frågeställningar att beakta när du köper ett armbandsur.

Att välja och köpa klocka är ett väldigt personligt och i många fall viktigt beslut. En klocka är ju tänkt att användas så mycket som möjligt. Å gillar man inte sin klocka kommer man heller inte att använda den, och både pengar och tid har slösats bort.

I Affärsresenären fick vi möjligheten att räta ut en del frågetecken vad gäller hur man bör tänka när man köper en klocka. Några grundläggande saker att fundera på är: Färg, form. storlek, material, vattenskydd, armband och typ av klocka. Vår tips och råd täcker inte alla smaker och personer men vi har valt ut de bästa tipsen utifrån vår erfarenhet och passion för klockor.

Köpguide klockor - Hur köper man rätt klocka, SÖNER guider dig i djungeln

 

-------------------------------------------

 

Utdrag av artikeln

Att bära en traditionell klocka på handleden har inte fyllt någon större funktion på många år. Klockan har vi i mobilen, framför oss på datorskärmen och runt omkring oss mest hela tiden. Men att bära ett armbandsur på handleden är både en snygg accessoar och en symbol för vilka vi är. 

– Tanken är ju att man ska bära sin klocka så mycket som möjligt. Därför är det viktigaste när man väljer sin klocka att man verkligen trivs med den. Lägg av den anledningen tid på att fundera på vad du vill ha, vid vilka tillfällen – till exempel vardag eller fest – du tänker använda den och vad du vill att klockan ska säga om dig som bärare, säger Freddie.

Själv startade han sitt eget klockmärke efter att han förgäves hade försökt hitta den perfekta klockan. Där stil, funktion och pris balanseras. – Jag ville inte kompromissa med mina krav och som man bär jag inte så mycket smycken och just en klocka ska man kunna bära varje dag, därför ville jag hitta den rätta.

Freddie Palmgren menar att en klocka speglar din smak, vem du är och vad du anser vara viktigt. Därför bör man fundera på alltifrån pris, funktion och färg, till stil som exempelvis sport, elegant eller vintage, storlek och armbandets utseende. Under Freddies eget designarbete ställdes han inför mängder med frågor om alltifrån hur boetten, urtavlan och visarna skulle se ut till hur vattentålig och vilken prisnivå som var rimlig. Det gjorde att han under resans gång skaffade sig en bra kunskap och insikt om vad marknaden erbjöd och vad den faktiskt saknade.
– För mig har budskapet som en klocka förmedlar blivit allt viktigare och idag har jag en annan åsikt om min klockas utseende än för både 10 och 20 år sedan. Jag har mognat som person och det påverkar vilken klocka jag vill bära.

Om valet av klocka utgår från ett genomtänkt beslut blir chansen större att man trivs med den och därmed också använder den mer och bär den under en längre tid. Då kan man också investera mer pengar i köpet. Kostnaden utslaget på antal år man tänker sig att bära den gör klockan mer prisvärd över tid helt enkelt. Freddie berättar att maxpriset för en klocka ligger runt 3000–4000 kronor för de allra flesta av oss.

LÄS HELA ARTIKELN HÄR

 -------------------------------------------

Affärsresenären är Sveriges största och äldsta tidning för affärsresenärer. Magasinet finns där affärsresenärerna finns: på våra fyra största flygplatser, på SJ:s business class och på ett antal vägrestauranger längs våra större vägar. Tidningen tar upp frågor som är viktiga för alla som reser i jobbet – det som underlättar, ekonomiserar och ger en extra krydda i affärsresandet.

Att tänka på när man köper en klocka - SÖNER guide för köp av klocka

Bläddra gärna i Affärsresenären nr 5 2017
(Vi finns på sidorna 82, 83 & 84)

Shop now

You can use this element to add a quote, content...