SÖNER

Stor intervju med e-handel.se

Vi är otroligt stolta över att få medverka på Sveriges största mötesplats för e-handelfrågor - E-handel.se.

I en lång och personlig intervju berättar vår grundare Freddie Palmgren om sin syn på klockvärlden och SÖNERs väg till ett Svenskt designer klockmärke för män.

-------------------------------------------

Efter 10 års arbete: Nu öppnar Freddie Palmgrens e-handel

LÄS ORGINALINTERVJUN HÄR

Efter Filip Tysanders framgångar med Daniel Wellington finns det många som vill testa att sälja klockor på nätet. En av dem är Freddie Palmgren som ligger bakom e-handeln SÖNER.se. Han har arbetat med sitt företag i tio år, och var alltså egentligen före den framgångsrike konkurrent. Den 31 mars är det äntligen dags att starta försäljningen.

- Det är spännande och kul att klockor har blivit så på tapeten igen. Det är bra tajming, säger Freddie Palmgren till Ehandel.se.

Med SÖNER tycker han sig ha hittat en unik nisch. Klockorna Freddie Palmgren ska sälja kommer för det första att vara rektangulära, och inte runda som många andras, och för det andra bara rikta sig till män, framför allt män i åldern 25-45 år.

- Jag kommer aldrig att göra klockor för kvinnor. Det är män jag förstår mig på. Jag kan den målgruppen.

Klockorna ska kosta några tusenlappar styck, vilket är en väl avvägd summa.

- Jag försöker att göra en klocka av riktigt bra kvalitet som också ska se snygg ut, men som man inte behöver äta nudlar i en månad för att ha råd att köpa, förklarar Freddie Palmgren.

Det var i mitten av 90-talet när Freddie Palmgren som 25-åring gjorde entré i arbetslivet, som han märkte att utseende och prylar som kläder, bilar och för all del också klockor, spelar roll för hur man uppfattas som person.

Efter att ha gjort karriär - Freddie Palmgren har bland annat haft jobb som chef på IT-företag och skrivit boken "Kan jag så kan du" om ledarskap - kom han på att han skulle starta ett eget klockmärke.

- Jag har alltid tyckt att det är svårt att hitta en klocka man verkligen gillar. Det är alltid något man måste kompromissa med.

Och nu är alltså SÖNERs försäljningspremiär nära. Företagets hemsida har dock varit uppe sedan juni förra året med möjligheten att lägga en förbeställning, och den kommande butiken har redan fått en del medial uppmärksamhet.

Varför startar du inte försäljningen på riktigt förrän nu?

- Det handlar egentligen om att jag kan SEO och Internetmarknadsföring ganska bra. Genom att ge mig själv ett så långt försprång med hemsidan har jag kunnat skapa intresse och etablera märkesnärvaro. Så det är av rent marknadsföringsmässiga anledningar.

Även om Freddie Palmgren även driver andra företag, bland annat ett konsultföretag som sysslar med verksamhetsutveckling inom IT-branschen, är hans dröm att kunna leva på sin e-handel. SÖNERs första klockmodell har fått namnet Legacy och Freddie Palmgren beskriver det som att han med sitt företag gärna vill lämna kvar något för eftervärlden.

- Jag tror att många av oss måste bli lite mer långsiktiga i det vi gör, säger han.

Vad har du för ambitioner med ditt klockmärke om du ser på det kommande året? Hur mycket kommer du att sälja?

- Jag har inga som helst prognoser, utan tänker i min enfald att om jag har gjort en klocka som jag verkligen gillar så kanske det finns åtminstone tusen personer till som också gör det. Och i så fall kommer det att fungera.



LÄS ORGINALINTERVJUN HÄR

 

 

Herrklockor och herrur i stilren design från SÖNER
VÅRA KLOCKOR