Kunderna utvecklar SÖNER

SÖNER i nära dialog med kunden

Vi kommer aldrig bli som Kodak eller Nokia, vi är ett företag som tänker långsiktigt och låter mer än gärna våra kunder och ambassadörer påverka utvecklingen av våra fyrkantig herrklockor och vårt varumärke.

Det är galet att 88% av Fortune 500-företagen som fanns 1955 är borta. Dessa företag har antingen gått i konkurs, slagits samman eller fortfarande existerar men har ramlat ur Fortune 500-listan. När företagens förväntade livslängd fortsätter att minska måste organisationer vara vaksamma och hela tiden jobba med innovation och kundorienterat.

Nokia dog som tillverkare av mobiltelefoner

SÖNER tänker inte bli ett nytt Nokia, Ericsson, Kodak eller Polaroid. SÖNER har sina rötter i viljan att göra skillnad, att sticka ut och gå mot strömmen. Vi tänker fortsätt med det och samtidigt öppnar vi upp för att låta våra kunder och ambassadörer påverka framtida utveckling av våra fyrkantiga klockor. Det var te.x. just därför vi valde att gå över till fjärilsspänne (3 varför!) på våra klockarmband.

Det var under 2018 som vår grundare Freddie Palmgren fick ett samtal från en engagerad kund som hade några frågor om SÖNERs fyrkantiga klockor som han ville ställa.

- Vi hade ett långt samtal om urverk, material och annat. En fråga handlade om våra klockarmband och våra spännen. Vi pratade länge och väl kring frågan om, varför SÖNER inte använde fjärilsspännen till sina herrklockor? Jag mins att jag inte hade något riktigt svar på frågan, samtalet avslutades någon timme senare. Men jag aldrig riktigt släppa frågan, den hängde kvar i mina tankar flera dagar senare. Jag grubblade vidare på samtalet och någon månad senare hade jag bestämt mig. Från och med då skulle vi använda fjärilsspännen till våra klockarmband.

Fyrkantig herrklocka med läderband och fjärilsspänne från SÖNER

LÄS MER OM VARFÖR VI NU ANVÄNDER FJÄRILSSPÄNNEN HÄR

- För mig är det en naturlig del av företagandet att hela tiden ifrågasätta varför vi finns till, vår affärsidé och våra produkter. Min övertygelse är, för att överleva långsiktigt måste vi bjuda in till dialog och verkligen lyssna på våra kunder och ambassadörer. Vi måste våga låta deras synpunkter, kritik och idéer påverka utvecklingen av SÖNER som företag och varumärke. Vi får absolut inte slentriant och slaviskt följa trender och marknader, utan utgå ifrån vad människor som tror på vår idé med att utmana klocknormer och gå vår egen väg tycker och tänker om oss. 

Klocka herr - Fyrkantig klocka - SÖNER

Fyrkantig herrklocka | klocka herr från svenska SÖNER